fredag 29 januari 2010

Hönshus och jordvärme

Den förre ägaren hade gjort en väldigt "fin" inbyggd uteplats och ett garage utanför hönshuset. 2 dar efter att jag köpte huset rev jag ner dessa anskrämliga byggnader. Panelen på väggen satte han upp för att lite puts hade rasat ner. Under panelen satt det ett fint järnfönster så numera är panelen borta och väggen är putsad. Före 1953 gick lagårn ca 10 meter till åt höger och det var en genomfart där "garaget" är. Det var en träbyggnad och det är ju synd att den blev riven.

















Här var det ett hönshus förr och 1968 kände bonden sig gammal och frusen så då blev det en oljetank i hönshuset och det var en vägg uppmurad framför tanken. Det var ju givetvis jordgolv här tidigare. I mitt nuvarande badrum stod oljepannan och det var ganska skönt att det var vattenburen värme i huset. Det gick lite lättare när jag valde att det skulle vara jordvärme för elementen eller radiatorerna som det heter på fackspråk fanns ju redan monterade. Det blev några element till i huset samtidigt med installationen av värmepumpen.

















Det var ett nät här förut så hönsen skulle få lite frisk luft kanske? Förre ägaren satte in en båge från ett perspektivfönster, smart hmmm. En liten lucka till hönsen längst ner.

















Det var ganska sunkigt i och omkring detta rummet tidigare. Tegelstenarna under fönstret gick att plocka bort som legobitar och jag fick mura lite för att det nya fönstret skulle passa.


















Här är golvet målat och fönstret monterat. Det är en väldigt tunn betongskorpa på golvet och kullersten sticker upp på ett par ställen.




Värmepumpen,diskmaskin och tvättmaskin på plats, äntligen ett modernt liv. Det gick bra utan vatten, el och med torrdass tidigare också.

















Så här såg det ut utifrån förrförra sommaren. Det är lite kalkning kvar och så vad jag skall göra på marken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar