tisdag 20 oktober 2009

Möss, ved och häckar

Ja så kan det gå när man skall göra fint och ha torkad vete i en vas. Det var ju mums för mössen.

















Man glömmer nästan av hur det såg ut i detta rummet tidigare. Bonden hade haft det när han slaktade djur och tvättgrytan i koppar finns kvar. De monterade in oljepannan någongång på 60-talet och när jag tog över huset började jag planera för jordvärme, vilket det också blev. Här har jag bytt fönstret och börjat ta bort den "vackra" rosa färgen på väggarna. Jag flyttade vattenmätaren och monterade in ett element så att det blev värme där. Det var ett betonggolv där tidigare och jag lade in ett gammaldags Höganäs klinkergolv istället.



















Här stod en tvättmaskin förut och nu har jag duschplatsen där istället. Det var ett fult undertak av eternit tidigare, eftersom oljepannan stod här. Men nu är brädtaket och takbjälkarna framtagna.




















Det har inte regnat speciellt mycket på österlen i sommar så brunnen är nästan tom..Tänk vilket jobb de hade en gång i tiden när dom grävde brunnen och dessutom kila fast stenen så att den låg kvar. Det är väl tur att det finns betongringar nu förtiden

















Jag kapade björkstockar i 28 cm längder och högg upp detta både fredag och lördag så det ser inte vackert ut i lagårn. Fast det är ju gott när jag eldar i vedspisen.

















Det är inte så dumt med vedspis. När strömmen går är det ju gott med värme och lammkotletter

















Det sista som jag gjorde på söndagen var att klippa avenbokhäcken. Den är ca 2,5 meter hög.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar