måndag 5 oktober 2009

Blåsig helg

Det blåste som katten på österlen denna helgen så jag kunde inte beskära avenbokhäcken. Däremot planterade jag mer buxbom. I fd svinstian låg det kullersten under sprucken dålig betong det har jag återställt helt. Det är bra om man skall sälja huset för det är ju säljande till någon romantisk lagd med kullersten. Om man vill bygga om denna del av huset till nya rum så är det lättare att gräva ur kullersten och lera än att ta bort betongen och så är det ju snyggt med kullersten.


















Sedan har vi kullerstenen på gården som legat där sedan 1840 eller kanske inte, Den håller jag på att återställa eftersom det låg betongplattor där när jag köpte huset. Det har legat kullersten där tidigare men den togs bort när dom skulle dra in vatten.

















Här är en dörr som är gammal, eller inte. Lås och gångjärn är från 1700 talet. Låset kommer från ett Sörmlandsslott från före 1750...Dörren går från fulhallen in till där det numera är ett badrum. Där slaktade bonden djur och även ett gammalt bykkar av koppar som sitter inmurad så man kunde elda under karet. Dörren är ju nytillverkad och spikad med handslagen spik.






















Denna dörren går till fd hönshuset i fulhallen. Den är nog från 40-talet tror jag, eller tidigare. Jag har bara målat om den till ockragult.






















Man kanske skulle ha kvar de fina gabondörrarna från 50-talet, denna går in till köket från fulhallen,knappast, det kommer att bli en bräddörr där också med gamla gångjärn och lås från 1700 talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar