tisdag 12 oktober 2010

Tur o såpa

I lördags tog jag en ganska lång tur runt Österlen. Det var ett underbart väder och jag kan inte jobba hela tiden.


Tommarpsån som ringlar sig ganska långt runt om här på Österlen hade tidigare ett tillflöde över min mark. 1957 bestämdes det att man skulle lägga tillflödet i en kulvert istället vilket jag tycker idag att det var synd för det hade varit roligt att ha en bäck vid huset.


Gislövs Hammar var tidigare en av de fattigaste fiskebyarna på Österlen. Nu är det en fantstisk liten fin by och som man ser på bilden så tillverkade man också kvarnstenar av kalkstensberget.


Fin kalkstensstrand.


Glimmingehus och där bor det turturduvor också. Det var folktomt här.


Änligen, golvet lagt i sovrummet och såpat en gång. Jag får se om jag hinner ta bort den fula parketten i resten av huset under vinter och lägga brädgolv istället.


Jag fick satt upp foder också och jag målar väl det med pärlgrå linoljefärg tror jag. Dörren har orginalfärg från tidigt 1800-tal så den målar jag inte.

1 kommentar: